Klær sommer og vinter

Det er lurt å navne så mye klær som mulig enten med navnelapper eller skrive navnet med tusj. Dette fordi det er mange barn og personalet klarer ikke alltid å huske hvem som eier hva. Det er også lettere for at klær som blir borte kommer til rette. Merkepenn kan brukes eller man kan bestille navnelapper til å feste på barnets klær/skotøy/matbokser.

Alle barn MÅ ha ekstra skift i barnehagen, i tillegg til innesko/tøfler. Det er foreldre/foresattes ansvar å sjekke kurven med skiftetøy.

Det som må være i barnehagen til enhver tid er:
Undertøy( body/trøye og truse)

Sokker og strømpebukse

Bukse og genser

Innesko/tøfler

Regnjakke og bukse (med strikk under)

Gummistøvler

Bleier til de som bruker dette

Når det er kaldt behøves:
Varm fôret dress

Ull- eller fleecetøy

Varme vinterstøvler/sko

Cherrox passer til temperaturer varmere enn -2 og til slapseføre

Votter (flere par)

Hals (ikke skjerf)

Ullsokker

Når det er varmt vær behøves:

T-skjorte

Shorts

Badebukse

Sokker

Lette sko eller sandaler

Hodeplagg

Barnehagen kjøper solkrem, kuldekrem og stellekrem fra apoteket og våtservietter fra Kiwi, men hvis barnet ditt har behov for en spesiell type så må det tas med hjemmefra.

Vinter i barnehagen

Vi går på turer og er ute også om vinteren, men er det kaldere enn -10C er vi ikke barna ute. Det er også viktig å huske på at ved eks. lav bris, så er “følt” temperatur ca 7-8 grader kaldere enn det termometeret viser.

Det er best med ulltrøye/body og ullstillongs innerst mot kroppen. Har ikke barna varme nok klær orker de heller ikke å være ute mer enn 15-30 minutter. Derfor er det viktig at de har gode og varme klær, sko og votter. Spør gjerne personalet dersom dere lurer på noe i forhold til klær. De fleste har lang fartstid i barnehage.

Ved behov, smører vi barna i kuldekrem som barnehagen kjøper på apoteket.

Dersom barnet ditt ikke tåler det merket vi har, ber vi om at dere gir oss beskjed om det.

Sommer i barnehagen

På sommeren er vi mer ute enn på vinteren – noen ganger hele dagen. Barna har alle drikkekopper i barnehagen så de når som helst kan drikke vann.

Vi oppfordrer til solhatt/caps.

Vi ønsker at foreldre/foresatte smører barnet/barna om morgenen med solkrem. Dersom dere ikke har smurt barna, så gi beskjed til personalet.

Utover dagen smører vi dem med solkrem som barnehagen kjøper på apoteket.

Er det varmt så setter vi noen ganger på sprederen eller går til Badedammen. Derfor er det fint med en badebukse evt.badedrakt.